Van Grootfontein naar Divundu, een lange maar interessante weg (22 oktober)

23 oktober 2021 - DIvundu, Namibië

Gisteren geen tijd gehad om een verhaal te schrijven, dus nu. Om 08.00 uur vertrokken uit Grootfontein. Na Mururani Vet Gate, een controlepost i.v.m. mond en klauwzeer (ze controleren als je van noord naar zuid rijdt of je vlees bij je hebt) begonnen de kleine dorpjes langs de kant van de weg. Het zijn kleine gemeenschappen, soms met een bar/nachtclub, kerkje, supermarkt. De hutjes zijn van traditioneel van takken en stro of van zink, een enkele van steen. Rond 2 tot 8 hutjes staat een kraal en er staan een paar kralen bij elkaar. Enkele dorpjes hebben een school . We zijn hier gestopt en we mochten in een klaslokaal kijken, ze waren bezig met een les rekenen. Jongens en meisjes door elkaar, ze dragen een schooluniform en hadden allemaal een mondmasker. Onderweg heel veel loslopende koeien, geiten en ezels. Ze staken geregeld de weg over.

In Rundu getankt en naar Rundu 'Beach', een zandvlakte aan de Okavango rivier. In het midden loopt de grens met Angola. Mensen wasten hier in auto, maar haalden ook water uit de rivier om thuis te gebruiken als o.a. drinkwater vertelde een man die daar zijn auto waste. Onder een boom stond een groepje schoolmeisjes. Zoals de andere steden was ook Rundu een chaos en overal afval. Om 14.00 uur waren we bij Shametu River Lodge aan de Okavango rivier. We slapen hier 2 nachten in een luxe tent met uitzicht op de rivier en 2 nachten in onze daktent. Om 16.30 uur hebben we een sundower boottocht gemaakt over de rivier (onder het genot van een wijntje). Geweldig. Heel veel nijlpaarden gezien, een krokodil en prachtige honey bees (3 soorten), mensen in een mokoro (uitgeholde boomstam) die aan het vissen waren en langs de kant van de rivier groepen mensen die zich aan het wassen waren, de was deden, visten en kinderen die in het water speelden. Daarna  na de Popa Falls, terwijl de zon onderging. Wat een geweldige tocht.

Morgenochtend gaan we een dorpje bezoeken en dan zelf naar het Mahango Game Reserve.

Ook nu was het weer erg moeilijk om foto's uit te zoeken van deze lange maar super dag.

1. Manon:
    23 oktober 2021
    Jeetje!!!! Prachtig! Past er nog wel iets in jullie hoofd? 😘
  2. Ron jonker:
    23 oktober 2021
    hoi luitjes
    andere soort school dan in blaricum geen grote auto,s voor de deur maar nijlpaarden
    wat een reis ,om nooit meer te vergeten
    leuk dat jullie ons op de hoogte houden ,wil wel foto,s sturen van almere maar dan alleen eenden en ganzen in het water zit je niet op te wachten
    grotejes
    marion en ron