Luipaard spotten (30 oktober)

31 oktober 2021 - Okonjima Nature Reserve, Namibië

Vanochtend gerelaxt bij het zwembad. Michiel moest werken op de computer. Tijdens het ontbijt kwamen er al allerlei beesten langs, zoals o.a. jakhalzen, oryxen en impala's. Om 16.00 uur weer met gids Felix en de 2 Belgen een tour gemaakt en wel de leopard tour. Het gebied is 200.000 ha groot, er leven hier luipaarden. 7 hebben een tracker om, er zijn er sowieso nog 2 zonder en misschien nog wel meer. Ieder luipaard heeft zijn eigen territorium. Gisteren vroeg Felix welke wij graag wilden zien, wij zouden het tof vinden om het grootste (en gevaarlijkste) mannetje te zien. Eerst kwamen we nog zebra's tegen, even later de grootste antiloop soort, de eland. Deze hadden wij nog niet eerder gezien. Felix vertelde dat hij wel over een 2 m hoog hek kan springen. Hij wilde ons laten zien hoe groot hij was, dus we mochten de auto uit en sluipend achter Felix aan, best spannend en erg gaaf. Met een soort antenne, die steeds uit de auto gestoken wordt en aangesloten is op een apparaat dat piepjes geeft, kun je opsporen waar een luipaard ongeveer zit. De richting veranderde steeds, dus Felix zei dat hij aan het rondlopen was. Met de auto door de droge rivier, want daar was signaal het sterkste, toch er weer uit en dwars over struiken en door de dichte begroeiing heen. Uiteindelijk (rond 17.30 uur) vonden we hem bij een boom. Onder de boom lag een dood wild zwijn (warthog), zijn prooi die hij niet lang daarvoor had gedood. Zelf lag hij uit te hijgen van de inspanning. We mochten niet praten en/of staan in de auto. We hebben hem van alle kanten bekeken. Op een gegeven moment ging hij naar zijn prooi om bloed te drinken en daarna werd de warthog uit elkaar gescheurd. Fascinerend om naar te kijken. Zijn kop zat vol bloed. Toen hij uitgegeten was, 'waste' hij zich net als een poes. Een luipaard met prooi te zien kwam maar heel weinig voor, wij boften  volgens Felix. De zon ging bijna onder, dus Felix scheurde dwars over de savanne naar een mooie plek om de zon onder te zien gaan onder het genot van een drankje. Daarna in het donker terug naar de lodge. Felix reed zonder lichten i.v.m. de insecten. Hij moest op de remmen omdat er een neushoorn op de weg stond. We waren pas om 20.00 uur terug in de lodge. Wat een geweldige ervaring en slot van onze rondreis. Morgen vertrekken we naar Windhoek om de auto in te leveren. Daar blijven we nog 2 nachten.

1. Pieter & Edin:
    31 oktober 2021
    Wat hebben jullie een prachtige reis gemaakt.
  2. Marlien:
    31 oktober 2021
    Supertof Gwen! Geniet nog lekker van jullie laatste weekje!
  3. Stella reek:
    31 oktober 2021
    Ongelooflijk en wat fijn dat je zo n gids hebt die met je mee zoekt naar een luipaard 🍽 die net aan t eten is! Na een ochtend Amsterdam kijken we nu naar Michiel zijn lieveling sport
    Schaatsen Jorritsma heeft het top gedaan
  4. Geertrui Nieuwenhuis:
    31 oktober 2021
    Ongelofelijk wat een prachtige reis hebben jullie gemaakt!!
  5. Reinier en Lidia:
    1 november 2021
    Fantastisch dat jullie al jullie avonturen met ons deelden. Beste Vakantie Ooit !
  6. Ron jonker:
    1 november 2021
    Fantastische reis en wat leuk geschreven en wat een mooie foto,s
    zie je weer bij terug komst .
    m.vg.
    Marion en Ron
  7. Mevr. Doyer:
    2 november 2021
    Jullie reis is nu ten einde, maar wat hebben jullie veel gezien
    en ontzettend genoten. Daar zijn wij ook getuigen van geweest.
    Hartelijk dank voor alle mooie foto's en reisverhalen. Een goede
    vlucht naar Europa. Hartelijke groet Ma Doyer.